Regeneracja i czyszczenie DPF - sposoby na zapchany filtr cząstek stałych
Filtry DPF i FAP/KAT pełnią ważną funkcję w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji pochodzących ze spalin samochodowych. Niestety, podobnie jak każdy inny element, te filtry również ulegają zużyciu wraz z upływem czasu, co może skutkować ich zatkaniem oraz poważnymi konsekwencjami. Z tego powodu warto regularnie sprawdzać stan tych części i w razie potrzeby poddać je procesowi regeneracji.
W AutoTiger oferujemy profesjonalną usługę regeneracji DPF w atrakcyjnych cenach. Sprawdź, ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych w naszym serwisie!
Co to jest DPF w samochodzie?
W roku 2011 wprowadzono normę emisji spalin EURO 5, która miała na celu ograniczenie ilości emitowanych cząsteczek stałych przez samochody podczas jazdy na odcinku jednego kilometra. Było to wyzwanie dla producentów samochodów, zwłaszcza w przypadku silników Diesla, gdzie maksymalna dopuszczalna ilość emitowanych cząsteczek została obniżona z 0,025 g do 0,005 g. Taki krok miał pozytywny wpływ na środowisko naturalne, a niektóre badania sugerują, że mogło to również przyczynić się do zmniejszenia zachorowalności na raka.
Doskonałym rozwiązaniem – pozwalającym spełnić nowe normy – stały się filtry DPF i FAP, które producenci zaczęli powszechnie stosować w autach z silnikami wysokoprężnymi. Obie te technologie mają na celu pochłanianie cząsteczek stałych i ich dopalanie, aby nie przedostawały się one do atmosfery.
W przypadku DPF zanieczyszczenia są wypalane w bardzo wysokiej temperaturze, bez użycia dodatkowych płynów, dlatego nazywane jest to „suchym” dopalaniem.
Natomiast w przypadku filtra FAP stosuje się płyn katalizujący, stąd więc metoda ta jest określana jako „mokre” dopalanie. Tego typu rozwiązanie pozwala obniżyć temperaturę spalania cząsteczek stałych.
Zapchany filtr DPF — dlaczego się zapycha?
Gromadzące się w filtrze cząstek stałych niewypalone cząstki stopniowo prowadzą do jego zapchania. W przypadku, w którym filtr nie osiągnie odpowiedniej temperatury dopalania, to cząsteczki nie zostaną spalone. Z tego powodu konieczne jest regularne czyszczenie lub wymiana filtra DPF.
Czyszczenie filtra cząstek stałych w porównaniu z jego wymianą nie jest bardzo kosztownym zabiegiem. Nawet w przypadku zastosowania nieoryginalnych części zamiennych, koszt wymiany może wynieść kilka tysięcy złotych. Miej na uwadze to, że nawet prawidłowo działający filtr DPF, może generować znaczące koszty eksploatacyjne, ponieważ wpływa on na zwiększenie spalania paliwa i obniżenie osiągów pojazdu. Ilość spalanego paliwa wzrasta w miarę zapychania się filtra. Jeśli zauważysz niepokojące objawy, takie jak ciemny dym z rury wydechowej, problemy z działaniem silnika lub zwiększone zużycie paliwa, konieczne szybko umów się na regenerację lub czyszczenie filtra DPF.
Niektórzy kierowcy decydują się na trwałe usunięcie filtra DPF. Z pewnością takie rozwiązanie redukuje koszty związane z eksploatacją pojazdu, a przynajmniej do czasu zatrzymania pojazdu przez policję. Wykrycie braku filtra DPF w nowszych pojazdach jest trudnym zadaniem, ponieważ nawet bez niego nowoczesne silniki spełniają normy emisji EURO 5. Jednak w przypadku starszych pojazdów brak filtra DPF można dostrzec gołym okiem. Pamiętaj, że usuwanie filtra DPF jest nielegalne i może prowadzić do utraty dowodu rejestracyjnego. W Polsce mandat za brak filtra DPF wynosi około 500 złotych.
Regeneracja filtra — metodą hydrodynamiczną
Filtr DPF przechwytuje i gromadzi w swoim wnętrzu szkodliwe cząstki stałe, które następnie są wypalane. Natomiast reaktor katalityczny, zwany również katalizatorem, pełni zupełnie inną funkcję – reaguje ze spalinami i dokonuje ich oczyszczenia. W przeszłości, zużycie filtra DPF oznaczało kosztowną konieczność jego wymiany.
Obecnie istnieje tańsza alternatywa, jaką jest regeneracja, która może być bezpiecznie i szybko przeprowadzona w serwisie samochodowym AutoTiger. Używamy metody hydrodynamicznej, która cechuje się niezwykle wysoką skutecznością – nawet do 98% przepustowości. Oznacza to, że niemal wszystkie zanieczyszczenia zgromadzone podczas normalnej eksploatacji pojazdu zostaną usunięte. Warto zaznaczyć, że ta metoda regeneracji uchodzi za bezpieczną nie tylko dla samego filtra, ale także dla środowiska.
Na czym polega mycie filtra cząstek stałych metodą hydrodynamiczną? W AutoTiger dysponujemy specjalistycznym urządzeniem, które generuje strumień wody skierowany bezpośrednio do wnętrza filtra. Impulsowo podawana woda najpierw odrywa, a potem wypłukuje zanieczyszczenia z wnętrza filtra, przywracając jego parametry nawet w przypadku silnego zablokowania sadzą i popiołem, który pozostaje wewnątrz filtra cząstek stałych po wypalaniu filtra DPF. Warto zaznaczyć, że płukanie DPF nie jest możliwe w przypadku uszkodzeń mechanicznych tej części, wówczas zaleca się jego wymianę.
Czyszczenie filtra cząstek stałych – jak przywrócić mu sprawność?
Jak wyczyścić filtr cząsteczek stałych? Zatkany filtr powinien zostać wypalony i wyczyszczony w profesjonalnym serwisie. Samodzielne próby mycia filtra DPF za pomocą preparatów dostępnych w sklepach motoryzacyjnych mogą okazać się niewystarczające.
Pamiętaj, że oprócz sadzy, w filtrze DPF gromadzi się również popiół, który można usunąć tylko za pomocą metody hydrodynamicznej. Jeśli twój filtr wymaga częstszego wypalania niż co 400-700 kilometrów, zalecamy skonsultować się z serwisem w celu przeprowadzenia diagnostyki.
Ile kosztuje czyszczenie filtra DPF?
Usługa regeneracji i czyszczenia filtra cząstek stałych DPF w naszym warsztacie kosztuje od 350zł plus koszt demontażu i montażu filtra. Zajmujemy się nie tylko czyszczeniem filtra cząsteczek stałych DPF w samochodach osobowych, ale też oferujemy tę usługę w przypadku samochodów ciężarowych.
Jeśli jesteś zainteresowany naszą usługą regeneracji filtra DPF lub chcesz poznać szczegółowy cennik, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub wysłania wiadomości, aby umówić się na konkretny termin. Grono zadowolonych klientów i przychylne opinie to najlepszy dowód na to, że warto skorzystać z czyszczenia filtra DPF w Świeciu.