Regeneracja filtra DPF — ile to kosztuje i jak to się robi?

Profesjonalne czyszczenie DPF to sposób na przywrócenie filtrowi cząstek stałych pełnej sprawności technicznej (do 99 procent sprawności fabrycznej). Zapchany filtr cząstek stałych to już nie problem, który wymaga inwestycji od kilku do kilkunastu tysięcy złotych w nowy podzespół. Pełna naprawa DPF, FAP i GPF jest możliwa za ułamek tej kwoty. Jak przebiega taka regeneracja? Ile czasu trzeba na nią poświęcić? Ile kosztuje regeneracja DPF / FAP w profesjonalnym warsztacie?

Nim odpowiemy na wszystkie pytania, wyjaśnimy różnice pomiędzy filtrami. We współczesnych samochodach stosuje się nie tylko filtry cząstek stałych DPF. Aktualnie w układach wydechowych montowane są trzy rodzaje filtrów cząstek stałych.

TEL: 604 057 809

DPF / GPF / FAP co to takiego?

regeneracja-i-czyszczenie-dpfJPEG

Filtr cząstek stałych to podzespół, montowany w układzie wydechowym samochodu. Z chwilą wprowadzenia normy emisji spalin Euro 5, filtry cząstek stałych DPF i FAP zaczęto stosował w autach z silnikami diesla. W chwili wprowadzenia normy emisji spalin Euro 6, filtry cząstek stałych GPF i GPF FAP zaczęto montować w pojazdach z silnikami benzynowymi.

Po co stosuje się filtr cząstek stałych? W trakcie pracy silnik nigdy nie jest w stanie spalić do końca mieszanki paliwowo-powietrznej. Na skutek tego powstaje wiele substancji ubocznych, m.in. popiół i sadza, czyli cząstki stałe. Filtr cząstek stałych ma za zadanie usuwanie właśnie tych zanieczyszczeń. Sadza i popiół powodują powstawanie smogu groźnego dla ludzkiego zdrowia.

Filtr cząstek stałych zamontowany jest w układzie wydechowym. Przed nim znajduje się katalizator. Za nim (w autach z silnikami diesla, spełniających normę Euro 6) montuje się układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR.

We wnętrzu filtra cząstek stałych znajduje się struktura ceramiczna wypełniona tysiącami kanalików, które są zaślepione (połowa od strony wlotu spalin z silnika, połowa od strony wylotu spalin w stronę wydechu). Jak zatem wydostają się gazy spalinowe? Na ściankach kanalików znajdują się miniaturowe otworki, które pozwalają na zatrzymanie cząstek stałych sadzy i popiołu, ale umożliwiają łatwe przedostanie się gazów spalinowych. Wraz z ilością zatrzymywanej sadzy, sprawność filtra spada. Jednak filtr powinien się sam oczyszczać z  sadzy. W jaki sposób? Podczas jazdy z większą prędkością poza miastem temperatura spalin rośnie na tyle, że zatrzymane cząsteczki sadzy są automatycznie wypalane i neutralizowane. To pasywny sposób czyszczenia filtra DPF i FAP. Jest też sposób aktywny. Stopień zapchania jest kontrolowany przez czujnik ciśnienia różnicowego, który kontroluje odpowiedni parametr zapełnienia. Jeśli sterownik silnika otrzyma informację, że filtr jest zapchany, aktywuje wypalanie aktywne. Sterownik zwiększa obroty, wtryskuje dodatkowe paliwo do silnika i uruchamia dodatkowe układy, na przykład ogrzewanie tylnej szyby. Dzięki temu podnosi się temperatura spalin. A to teoretycznie, powinno pozwolić na usunięcie zgromadzonej sadzy z wnętrza filtra. Jednak nie zawsze się to udaje. Obecnie w filtr cząstek stałych wyposażony jest każdy nowy samochód osobowy, ciężarowy i dostawczy. 

DPF (diesel particulate filter)

Filtr cząstek stałych, tak zwany suchy, stosowany w samochodach z silnikami diesla to najpopularniejsze rozwiązanie na rynku. Ten filtr cząsteczek stałych działa dokładnie tak, jak we wcześniejszym, opisanym przez nas przykładzie.

FAP (filtre a particules)

FAP to filtr cząstek stałych zwany mokrym. Działa dokładnie tak samo, jak filtr suchy, ale jest jeden wyjątek. Zdaniem francuskich inżynierów, sposób automatycznego czyszczenia filtrów cząstek stałych nie jest idealny. Dlatego inżynierowie francuscy rozbudowali filtr o dodatkowy układ — zbiornik ze specjalnym płynem katalitycznym, a także filtr. Płyn katalityczny ma za zadanie obniżenie temperatury samozapłonu sadzy i popiołu o 100 stopni Celsjusza. Zatem (teoretycznie) filtr może się wyczyścić znacznie szybciej, także podczas jazdy miejskiej.

GPF (gasoline particulate filtre)

GPF to filtr montowany w samochodach z silnikami benzynowymi, spełniającymi normę emisji spalin Euro 6. Zakłada się, że ten rodzaj filtra będzie najmniej kłopotliwy. Dlaczego? Temperatura spalania mieszanki benzyny i powietrza jest bardzo wysoka. To sprawia, że proces czyszczenia filtra powinien odbywać się automatycznie, także podczas jazdy miejskiej.

Skontaktuj się z nami »

Jak działa sprawny filtr cząstek stałych?

Po uruchomieniu silnika, spaliny zaczynają płynąć w kierunku układu wydechowego. Najpierw są one oczyszczane przez katalizator, potem filtr cząstek stałych a na końcu przez układ SCR (jeśli występuje w danym aucie). Pracę podzespołów kontroluje diagnostyka — np. filtr cząstek stałych jest kontrolowany przez czujnik ciśnienia różnicowego. We wnętrzu filtra cząstek stałych zatrzymywana jest sadza i popiół. Po rozgrzaniu silnika podczas jazdy po trasie, spaliny osiągają temperaturę nawet 600 st. Celsjusza. Tyle wystarczy, aby wypalić zatrzymane w filtrze cząstki stałe i je całkowicie zneutralizować. Wymiana filtra cząstek stałych jest rzadko potrzebna w autach, które często jeżdżą po trasach. Dzieje się tak dzięki temu, że wysoka temperatura spalin w naturalny sposób czyści zgromadzoną sadzę i popiół.

Sprawdź dojazd »

Kiedy wykonywać regenerację filtra DPF?

Filtr cząstek stałych najczęściej zapycha się wtedy, gdy kierowca często jeździ po mieście i na krótkich trasach. Poza tym do przyspieszonego zapchania filtra dochodzi w autach z uszkodzonymi wtryskami, turbiną, czy też eksploatowanymi w agresywny sposób (z częstym przyspieszaniem z niskich obrotów). Jeśli filtr ulegnie zapchaniu, uruchamiania jest aktywna regeneracja filtrów cząstek stałych DPF. Sterownik silnika zwiększa obroty jednostki napędowej (nawet podczas jazdy po mieście z małą prędkością), zwiększa wtrysk paliwa i uruchamia dodatkowe układy wyposażenia auta (ogrzewanie, ogrzewanie tylnej szyby, tylną wycieraczkę itd.). Wszystko po to, aby sztucznie zwiększyć temperaturę spalin. Jeśli się to nie powiedzie, zaczynają się problemy. Auto przede wszystkim traci moc. Coraz trudniej je uruchomić. Zwiększa się ciśnienie w kolektorze wydechowym, bo gazy spalinowe nie mogą opuścić silnika. Na desce rozdzielczej może zapalić się kontrolka zapchanego filtra DPF albo check engine. To typowe objawy zapchanego filtra DPF. Mogą pojawić się inne, w zależności od auta.

Metoda wypalania filtra DPF – jak oczyścić zapchany filtr cząstek stałych?

Podstawowa regeneracja i czyszczenie filtrów cząstek stałych to po prostu wyjechanie poza miasto i przejechanie minimum 30 kilometrów z prędkością powyżej 70 km/h. Taka jazda pozwala na naturalne wypalanie DPF, dzięki wysokiej temperaturze spalin. Cząstki sadzy powinny zostać wypalone do końca. Jeśli dzięki takiemu oczyszczaniu filtrów cząstek stałych nie uda się przywrócić sprawności filtra, pozostaje profesjonalna regeneracja i czyszczenie filtra DPF lub FAP  w profesjonalnej firmie.

Kiedyś stosowano metodę wypalania aktywnego w warsztacie, gdzie zwiększano obroty silnika na stanowisku roboczym. Taka metoda nie zawsze działała, A na dodatek mogło dojść do zapalenia się filtra DPF lub katalizatora. Jest o wiele bardziej bezpieczna i skuteczna metoda czyszczenia i regeneracji DPF, która przywraca do 99 proc. sprawności filtra. To metoda hydrodynamiczna. Poza nią stosuje się jeszcze metodę wypalania zdemontowanego filtra DPF w piecu indukcyjnym, 

Metoda hydrodynamiczna – filtr cząstek stałych jak nowy

Metoda hydrodynamiczna do obecnie najskuteczniejsza metoda czyszczenia filtrów cząstek stałych.  Mycie DPF metodą hydrodynamiczną odbywa się w specjalnej maszynie. Filtr cząstek stałych jest demontowany, a następnie płukany wodą pod ciśnieniem, z użyciem specjalnego środka czyszczącego. Pozwala to na całkowite udrożnienie podzespołu. Przywraca się mu sprawność do 99 procent. Po zakończonym czyszczeniu, filtr jest z powrotem montowany w aucie.

Gdzie umówić się na regenerację i czyszczenie filtra?

Jeśli filtr cząstek stałych w Twoim samochodzie sprawia problemy — zapraszamy do firmy Auto Tiger w Świeciu, przy ulicy Wojska Polskiego 64. Regenerujemy filtry DPF i FAP na profesjonalnym sprzęcie czyszczącym. Jesteśmy w stanie przywrócić pełną sprawność filtra w Twoim aucie.

Mieszkasz w innej części kraju? Skontaktuj się z naszym doradcą. Mechanik w Twoim warsztacie może zdemontować filtr i wysłać do naszej firmy za pomocą poczty kurierskiej. Po regeneracji odeślemy go z powrotem.

Ile trwa usługa regeneracji filtra cząstek stałych?

Jeśli zastosowana zostanie najskuteczniejsza metoda hydrodynamiczna, to usługa trwa do kilku godzin, wraz z montażem i demontażem filtra. O wiele więcej czasu może zajmować stosowana w niektórych firmach metoda wypalania filtra DPF w piecu indukcyjnym. Zazwyczaj trwa to do 12 godzin.

Ile kosztuje regeneracja DPF?

Regeneracja filtra DPF w firmie AutoTiger możliwa jest za ułamek ceny nowego filtra. Regeneracja z wykorzystaniem najskuteczniejszej metody hydrodynamicznej kosztuje 350 złotych. Podobnie wygląda cena regeneracji FAP. Do tego należy doliczyć koszt montażu i demontażu filtra z układu wydechowego samochodu. W firmie AutoTiger stosowana jest profesjonalna maszyna hydrodynamiczna, która pozwala przywrócić 99 procent początkowej sprawności filtra.

Ile wytrzymuje DPF po regeneracji?

Jeśli kierowca eksploatuje auto w odpowiedni sposób (eksploatacja mieszana, przynajmniej raz w tygodniu auto przejeżdża kilkadziesiąt kilometrów po trasie), a silnik jest sprawny (turbina, wtryskiwacze), to zregenerowany filtr może wytrzymać kilka lat, albo dłużej.

Kupić nowy filtr DPF czy regenerować stary?

Nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia dla zakupu  i montażu nowego filtra cząstek stałych, który kosztuje minimum kilka tysięcy złotych (a może być znacznie droższy). Profesjonalna regeneracja filtra DPF i FAP za pomocą najskuteczniejszej metody czyszczenia hydrodynamicznego to najbardziej opłacalne rozwiązanie. Wystarczy kilkaset złotych, aby filtr cząstek stałych w Twoim aucie działał znów jak nowy. Pamiętaj o tym, aby nie odkładać naprawy. Zapchany filtr DPF może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej.