Czyszczenie DPF — sposoby na zapchany filtr cząstek stałych
Jak czyścić DPF, który uległ zapchaniu w trakcie eksploatacji auta? Zapchany filtr DPF można uratować, bez potrzeby jego wymiany, która jest koszmarnie droga. Profesjonalne czyszczenie DPF (na przykład mycie filtra cząstek stałych w specjalnej maszynie, z użyciem wody pod ciśnieniem i środka czyszczącego) przywraca do 99 proc. sprawności filtra. Kiedy potrzebne będzie płukanie DPF? Wszystkiego dowiesz się z naszego wpisu.
Nie ma się co oszukiwać — filtr DPF ma złą sławę. To jeden z najbardziej kłopotliwych elementów wyposażenia współczesnych samochodów. Zgodnie z założeniem konstruktorów, kierowca nie powinien zastanawiać się nad tym, jak wyczyścić filtr cząstek stałych. Zapchany filtr DPF powinien być czyszczony na bieżąco — w trakcie jazdy z większą prędkością, kiedy spaliny osiągają wysokie temperatury. Komputer sterujący pracą jednostki napędowej także może uruchomić program czyszczenia filtra (tak zwane wypalanie aktywne). Jednak pomiędzy teorią a praktyką jest ogromna przepaść. I tysiące kierowców doświadczyło na swojej skórze, że wypalanie filtra DPF, zainicjowane przez sterownik silnika, nic nie daje. Jedynym rozwiązaniem jest profesjonalna regeneracja filtrów DPF w specjalistycznych warsztatach.
Co to jest DPF w samochodzie?
Filtr cząstek stałych to podzespół montowany w układzie wydechowym samochodu. Konieczność jego montażu pojawiła się w samochodach z silnikiem diesla po wprowadzeniu normy emisji spalin Euro 5. Norma ta ograniczyła ona ilość sadzy, jaka może być emitowana przez auta z silnikiem diesla. Po jej wprowadzeniu filtry DPF zaczęto stosować także w samochodach z silnikami benzynowymi.
W trakcie pracy silnika spalinowego w cylindrach spalana jest mieszanka paliwowo-powietrzna. Jednak nigdy nie jest to spalanie idealne. Zawsze powstają przy nim produkty uboczne. Takie jak choćby sadza i popioły, które są odpowiedzialne za czarny dym ze starych silników diesla, a także mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie.
Po wprowadzeniu normy emisji spalin Euro 5, inżynierowie stanęli przez koniecznością eliminacji cząsteczek stałych (sadzy i popiołu) ze spalin. I tak powstały filtry cząstek stałych. Co to jest filtr cząstek stałych? To podzespół, montowany za katalizatorem. W metalowej obudowie filtra cząstek stałych znajduje się wkład ceramiczny. W jego wnętrzu inżynierowie umieścili skomplikowaną strukturę z kanalików, o bardzo małej średnicy. Wszystkie kanaliki są zaślepione, połowa od strony silnika (wlotu spalin), połowa od strony układu wydechowego (wylotu spalin). A to nie koniec całej struktury. Na ściankach kanalików inżynierowie umieścili miniaturowe otwory. Na tyle miniaturowe, żeby umożliwić swobodny przepływ (do wydechu) gazom spalinowym, ale żeby zatrzymać cząstki stałe sadzy i popiołu. Co dalej? Wysoka temperatura spalin podczas jazdy z większą prędkością ma te cząstki wypalić i zneutralizować. A jeśli kierowca jeździ stale na krótkich trasach, wówczas sterownik silnika stara się wyczyścić filtr DPF samodzielnie. W tym celu zwiększa obroty silnika, uruchamia dodatkowe układy (np. ogrzewanie tylnej szyby) i zwiększa wtrysk paliwa, aby zwiększyć temperaturę spalin.
Tyle teorii. W praktyce, o czym przekonali się tysiące kierowców, takie metody wypalania sadzy nie do końca działają. Kierowca może też niechcący przerwać wypalanie filtra DPF (zainicjowane przez sterownik silnika), udając się np. na postój. Ma to tragiczne skutki dla filtra DPF. I nie tylko dla filtra. Olej silnikowy może zwiększyć swój poziom, bo trafi do niego paliwo z zainicjowanego przez sterownik, dodatkowego wtrysku paliwa. Rozrzedzony olej może doprowadzić do zatarcia silnika.
Jest też odmiana filtra DPF, zwana FAP. Stosowana przede wszystkim w autach francuskich. Ten rodzaj filtra wyposażony jest w układ wtryskujący płyn katalityczny. Zadaniem płynu katalitycznego jest obniżenie temperatury samozapłonu spalin o ok. 100 stopni. Dzięki temu (znów teoretycznie), filtr powinien się łatwiej oczyszczać z sadzy.
Dlaczego DPF się zapycha?
Jest wiele powodów, dla których filtr DPF się zapycha. To przede wszystkim jazda w mieście, na krótkich trasach. Podczas takiej eksploatacji pojazd przejeżdża 2-3 km i kierowca wyłącza silnik. Jednostka napędowa nie jest w stanie osiągnąć temperatury roboczej, Przez to spaliny mają bardzo niską temperaturę. Po uruchomieniu silnika, jednostka napędowa pracuje na bogatej mieszance, żeby się rozgrzać. Przez to ilość cząstek stałych rośnie, a temperatura spalin nie. I filtr się zapycha.
W niektórych autach nie ma kontrolki ani informacji na desce rozdzielczej, że sterownik silnika rozpoczął aktywne wypalanie DPF. Albo kierowca nie potrafi odczytać tego, co się w danej chwili dzieje z autem. Przerwanie takiej operacji powoduje zapchanie filtra DPF,
Jest też wiele innych powodów. To na przykład agresywna jazda i gwałtowne przyspieszanie — silne dociśnięcie gazu (zwłaszcza wtedy, gdy silnik ma niskie obroty) powoduje powstanie mnóstwa dymu.
DPF zapycha się też na skutek awarii innych podzespołów w aucie. Np. awarii turbosprężarki, czy też układu wtryskowego. Chodzi dokładnie o uszkodzenie wtrysków powodujące przelewanie paliwa (popularnie nazywa się tę awarię „lejące wtryski”). Wtedy silnik stale pracuje na bogatej mieszance, a podczas jej spalania powstanie mnóstwo sadzy.
Objawy zapchanego filtra DPF
Na desce rozdzielczej auta powinna zapalić się kontrolka ostrzegawcza. Jest ona wywoływana przez czujnik ciśnienia różnicowego, który kontroluje stopień zapchania filtra. Ponadto auto traci moc, możliwe są także dziwne odgłosy z układu wydechowego. Zapchany filtr cząstek stałych może doprowadzić do szeregu uszkodzeń, samego silnika, a nawet turbosprężarki. Dzieje się tak dlatego, że w układzie wydechowym bardzo mocno rośnie ciśnienie, albowiem zanieczyszczenia we wnętrzu filtra blokują możliwość wydostania się gazów spalinowych.
Regeneracja DPF
Najprostszy sposób na przywrócenie sprawności filtrowi DPF to regeneracja pasywna. Jak samodzielnie wyczyścić DPF dzięki regeneracji pasywnej? Należy wyjechać autem na trasę i przejechać ok. 20 - 30 kilometrów z prędkością powyżej 70 km/h. Temperatura spalin wzrośnie nawet do 600 st. C. Powinno to wypalić sadzę, blokującą filtr cząstek stałych DPF. Jeśli ten rodzaj regeneracji nie pomoże — trzeba zastosować inne metody jak czyszczenie DPF chemiczne.
Czyszczenie filtra cząstek stałych dpf – jak to zrobić samemu?
Koszt czyszczenia DPF zależy od wielu czynników, ale z nami możesz być pewny, że otrzymasz najkorzystniejszą ofertę. Skorzystanie z naszych usług to nie tylko inwestycja w sprawność samochodu, ale także w czyste powietrze i komfort Twojej kieszeni. W naszym warsztacie koszt usługi regeneracji i profesjonalnego czyszczenia filtra to 350 zł, do którego należy doliczyć kwotę za demontaż i montaż filtra.
Decydując się na naszą ofertę, wybierasz profesjonalizm, troskę o środowisko oraz oszczędność. Nasze metody działają skutecznie, przywracając Twojemu samochodowi moc i czystość. Nie zwlekaj, by uniknąć kosztownych problemów w przyszłości!
Czyszczenie DPF – czy warto?
Jak wyczyścić filtr cząsteczek stałych samodzielnie? Należy zaopatrzyć się w środek do czyszczenia filtra, najczęściej w formie pianki, podstawowe narzędzia i miejsce w garażu — koniecznie z kanałem. W tym przypadku należy wejść pod auto, albowiem niezbędny jest demontaż czujnika ciśnienia różnicowego. Następnie, przez otwór uzyskany po demontażu czujnika, wprowadza się środek do wnętrza filtra DPF/FAP. Jest co najmniej kilku producentów takich środków (K2 DPF Cleaner, Liqui Moly itd.). Trzeba dać środkowi nieco czasu na działanie. Następnie należy zamontować czujnik ciśnienia różnicowego i uruchomić silnik. Powinno to pomóc na usunięcie sadzy w filtrze. Przed zastosowaniem jakiegokolwiek środka należy dokładnie przeczytać instrukcję jego stosowania.
Usuwanie DPF, co nam grozi?
Usunięcie filtra DPF karane jest bardzo wysoką grzywną. To przestępstwo. Wycięcie nie rozwiązuje problemu. Lepiej zastosować profesjonalne metody czyszczenia DPF w specjalistycznej firmie, z pomocą wykwalifikowanego mechanika.
Czyszczenie filtra DPF – czy warto?
Jeśli samodzielne czyszczenie filtra DPF zawodzi — to jeszcze nie koniec walki. To, że nie dał rady preparat czyszczący nie oznacza, że nie zadziała profesjonalne czyszczenie DPF płynem, w specjalistycznej maszynie. Specjaliści demontują filtr z auta, odłączają czujnik, następnie umieszczają filtr w maszynie. Podzespół jest czyszczony wodą, pod ciśnieniem, z dodatkiem specjalnego środka czyszczącego. Czyszczenie może trwać długo, jednak jest skuteczne. W zdecydowanej większości przypadków pozwala ono przywrócić nawet do 99 procent sprawności filtra. Zatem kierowca zyskuje sprawny filtr cząstek stałych za ułamek ceny nowego. Zapchany DPF to nie koniec świata. Warto skorzystać z pomocy specjalistów czyszczących zapchane filtry DPF i FAP.